Begrijpen met je Handen
Ik werk geïnspireerd op de werkwijze Begrijpen met je Handen, ontwikkeld door Atelier in een Koffer. Deze werkwijze draait om zelf ontdekken, materiaal verkennen en sporen achterlaten – met hoofd, hart én handen.
Kinderen leren niet door uit te voeren wat iemand anders heeft bedacht, maar door hun eigen ideeën vorm te geven. Zo groeit hun zelfvertrouwen, creativiteit en innerlijke kracht.
Als gecertificeerd Atelierpedagoog bied ik een plek waar kinderen kunnen maken, proberen, ook eens falen, verwonderen en vooral: zichzelf zijn en groeien.
Zien en gezien worden
Als atelierpedagoog sta ik voor creatief, empathisch, oprecht en eigenzinnig onderwijs. Deze kernwaarden vormen de basis van mijn atelierlessen, waar ik kinderen begeleid in het ontdekken en ontwikkelen van hun eigen creatieve stem.
De bril staat voor mij symbool voor het zien én gezien worden. Ik geloof dat elk kind een unieke artistieke visie heeft die ruimte verdient om tot bloei te komen en werkelijk gezien te worden.
Begrijpen met je Handen
Mijn werk wordt geïnspireerd door de werkwijze Begrijpen met je Handen, ontwikkeld door Atelier in een Koffer. Deze aanpak draait om zelf ontdekken, materiaal verkennen en sporen achterlaten – met hoofd, hart én handen.
Kinderen leren niet door uit te voeren wat iemand anders heeft bedacht, maar door hun eigen ideeën vorm te geven. Zo groeit hun zelfvertrouwen, creativiteit en innerlijke kracht. Als gecertificeerd Atelierpedagoog bied ik een plek waar kinderen kunnen maken, proberen, ook eens falen, verwonderen en vooral: zichzelf zijn en groeien.
Kunstlessen zonder kaders
Mijn werkterrein omvat beeldende kunst in al haar vormen - van het platte vlak tot 3D-creaties. Met een rijke diversiteit aan materialen en technieken creëer ik een atelier waar kinderen vrij kunnen experimenteren. Ik begeleid hen niet naar een vooraf bepaald resultaat, maar ondersteun hun eigen artistieke ontdekkingsreis.
Bewust werk ik zonder vaste thema's of opgelegde kaders. Ik vertrouw op de kracht van vrij denken als basis voor authentieke expressie en spontane creativiteit die tot verrassende resultaten leidt. Door kinderen deze creatieve vrijheid te geven, ontstaat ruimte voor persoonlijke ontdekkingsreizen zonder vooraf bepaalde eindpunten.
Deze aanpak bevordert een diepere persoonlijke betrokkenheid bij het creatieve proces. Kinderen worden aangemoedigd om hun eigen ideeën en gevoelens te verkennen, wat originaliteit stimuleert en ruimte creëert voor onverwachte ontdekkingen en artistieke groei. Zo leren ze niet alleen kunstvaardigheden, maar vooral zelfvertrouwen in hun eigen creatieve vermogen.
Dubbele artistieke praktijk
Naast mijn werk als atelierpedagoog ben ik actief als beeldend kunstenaar. In mijn persoonlijke werk creëer ik een krachtige brug tussen persoonlijke ervaringen en maatschappelijke kwesties. Mijn kunst nodigt uit tot zelfreflectie en verbinding, waarbij ik onzichtbare verhalen zichtbaar probeer te maken.
Deze dubbele praktijk verrijkt mijn onderwijs - de ervaring van eigen artistieke zoektochten helpt me kinderen beter te begeleiden in hun creatieve proces. Meer over mijn artistieke praktijk en portfolio kun je ontdekken op: VANDUIKEREN
Interesse in het Atelier met Bril?
Wil je weten wat creatieve vrijheid voor jouw kind kan betekenen? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over hoe vrije creatieve expressie kinderen kan helpen hun eigen artistieke stem te vinden.